söndag 24 juni 2012

Den stora städbacillen slog till.

Igår kom den dagen jag har bävat för. Matte och husse blev smittade av den där farliga städbacillen och dom blev jättesjuka den här gången. Jag har aldrig sett dom så sjuk nån gång. Det var riktigt läskigt!
Först gick dom ner till källartrollen och skulle visst städa bort dom tror jag. Och det måste ha varit väldigt många troll för dom var borta i många timmar. Husse var alldeles trött och slut och svettig när han kom tillbaks och matte nös, snorade och hostade. (Jag misstänkte att matte vart allergisk mot dom där trollen, men jag sa inget.)

När dom kom upp så började dom rensa ut en massa från glasverandan igen och då började jag ana att nu var det riktigt allvarligt. Så jag försökte hålla mig undan så mycket som möjligt. Jag skickade Morris att smyga och checka läget lite då och då så man visste om man skulle våga sig fram eller om det fanns risk att man själv blev bortstädad i den här jätterensningen.
Husse gick ner i källaren med lite saker, somliga saker kastade han och sen drog dom fram snabeldraken och flyttade möbler och härjade och grejade kom Morris och berättade. Kattonger som var både tomma och fulla kom och gick. Husse hamrade och spikade upp nånting på väggen, sen lagade han fönstret som håller myggor och flugor ute men som släpper in friskluft här hemma. Sen började han ta bort benen på bordet som har stått där ute....(??) och så ställde han ner det i källaren. Jag började fundera, varför jagar dom bort källartrollen och sen ställer ner ett matbord åt dom? Det verkade skumt det där.

Framåt mitt i natten ungefär var dom färdig och satt som två 16-åriga katter i varsin soffa och jamade om att dom hade ont överallt och husse såg ut att behöva hjälp att gå till och med.
När det hade lugnat ner sig vågade vi oss äntligen fram och vi väntade på att husse och matte skulle bli frisk igen. Det brukar ju gå fort att tillfriskna från den där bacillen.
Men i morse när dom vaknade så hann dom knappt äta frukost innan dom satte igång igen!
Först åkte dom iväg och handlade och sen när dom kom hem igen så började husse bygga ihop det dom hade köpt ute på glasverandan medan matte gick lös på skrubben.
Hon släpade fram kattongen med julsaker och jag tänkte att nu har matte blivit tokig... det är väl inte dax för det än!? Det är ju inget sånt där vitt på marken än och inte är det kallt heller.
Och så hällde hon ut alla julsakerna på golvet och började sortera och hade sig. Sen stoppade hon ner allt i två andra kattonger, sen tog hon med sig snabeldraken in skrubben och matade honom. Sen ställde hon tillbaks kattongerna med julsakerna i skrubben. Och så fortsatte hon att plocka upp saker ur andra kattonger och stoppa tillbaks dom i nya kattonger och sen ställa in dom tillbaka i skrubben.
Under tiden passade Morris på att provsitta i en av kattongerna som var tom. Jag blev lite orolig att han skulle bli undanskyfflad i källaren eller i skrubben om han satt kvar men matte lät honom vara.
Efter en stund bestämde han sig för att provligga den också, och då somnade han.


Provsittning. Betyg: Godkänt
Provliggning. Betyg: Mycket väl godkänd











När matte var klar med sitt joxande och hade matat snabeldraken (som måste ha börjat bli lite mätt vid det här laget tyckte jag) så började hon riva ut kläder ur skrubben och stoppade i en annan kattong.
Men den ställde hon inte tillbaka i skrubben, den fick grannen komma upp och kika i och ta kläder om hon ville ha. Sen blev det fler grannar som också ville ha kläder.
Husse verkade ha börjat pigga på sig från städbacillens smitta för han satt ute med grannarna och hade trevligt medan matte städade undan lite mer saker som låg utspridda här och där i lägenheten. Och så matade hon snabeldraken ännu en gång. Men sen var det nog färdigt tror jag för matte har inte gjort nånting mer sen.
Nu hoppas jag att matte blir frisk igen. Men jag undrar ja... jag ser redan hur hon går och sneglar på städskåpet och alla köksskåpen.......
- Maja





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar